FORENINGSPORTAL Foreninger i Øksnes

Mikkelsdatters forum

Mikkeldatters forum er et åpent kvinnenettverk i Øksnes etablert i 2012. Det at forumet er åpent vil si at det ikke legges føringer verken politisk eller trosmesssig: Alle er velkommen til å delta. Forumets mål er å iverksette prosjekter og trivselstiltak, og å synliggjøre kvinner som gjør en stor innsats med en årlig pris. Målene er tuftet på de verdier som lå til grunn da Ingeborg Michelsdatter rundt begynnelsen av 1600 gav sin testamentoriske gave: Omsorg, langsiktig planlegging og det å forvalte verdier rett. Herbjørg Wassmo er æresmedlem i forumet.

Ingeborg Michelsdatter vet vi ikke mye annet om enn at hun rundt begynnelsen av 1600 testamenterte 300 riksdaler specie via Domkirken i Bergen til "de fattige og nødtørftige (..) i Vesterålen Len udj Nordlandene (...) Sortlands Sund, Langenes fierring, Øxnes fierring og Tinden fjierring". Årlig skulle Domkirken sende 6 tønner rug til disse stedene. Etter en høyesterettsdom ca 1850 ble det slått fast at melet skulle komme til Øksnes "evindelig". Sortland takket nei til melgaven rundt 1950.

I 2021/2022 feiret Mikkeldatters forum  sammen med Øksnes kommune 400-års jubileum for Ingeborgs Melgave. Forumets bidrag var et stort kvinneseminar om omsorg i vår tid, og med en forestilling hvor hele Mikkeldatters legats historikk  i 400 år ble belyst med sanger, rollespill og historiske høydepunkter.

I 2023/2024 har Mikkeldatters forum valgt å bidra til bedre synliggjøring av "Dukkehuset" til Svanhild Reinholdtsen  på Myre.

97569742 / 90242047

kariannebb@gmail.com

Mikkeldatters forum

Karianne Bertine Bråthen